Skolverket och the WASP
Jag blev nyligen ombud för The Web Standards Project för att påverka skolverket i arbetet med det nya gymnasiet (Gy-07) att i kursplanerna för berörda ämnen ha tydliga skrivningar om webbstandarder, semantisk kodning och separation av design, innehåll och beteende.
Det verkar dock som att det redan hunnit spridas en del felaktiga rykten om detta och somliga har övertolkat situationen något. Låt mig därför få berätta om vad som egentligen händer.
Vem jag är
Jag är bland annat lärare på Nils Ericsonsgymnasiet i Trollhättan (vars nuvarande hemsida jag inte gjort eller sköter). Jag har i några år nu jobbat med undervisning i bland annat ämnet webbdesign. Därtill har vi två lokala kurser, som jag själv har utformat, som innebär en fördjupning i XML och webbserverteknik, med betoning på serverskript (PHP, ASP eller likvärdigt).
Som lärare har jag varit mycket frustrerad över att inte ett enda förlag har skrivit läroböcker som utgår från webbstandarder eller berör frågan om tillgänglighet på ett bra sätt. Kollegor på andra skolor verkar ofta vara okunniga de också. Många skolor använder de föråldrade kurserna på webbdesignskolan. Skolverkets nuvarande kursplanen i webbdesign är dålig skriven och lämnar fältet fritt för att variera utbildningen skolor emellan till oigenkännlighet.
Gymnasium -07
Just nu håller man på med en övergripande gymnasiereform. Program, ämnen, kurser och betyg skall revideras. Detta såg jag som en möjlighet att få in tydliga skrivningar om modern hemsidesteknik och tillgänglighet i själva direktiven för vad lärarna skall undervisa om och vad läroboksförfattarna skall skriva böcker om.
För att vinna tyngd i argumentationen och för att koppla in branschens viktigaste och förhoppningsvis kunnigaste människor som hjälp till de som nu jobbar med kursplanerna, så kontaktade jag WASP. De utsåg mig till ombud i kontakten med Skolverket, och som just ombud har jag skrivit till dem och försökt förklara vad WASP är och varför det vore en bra idé att lyssna till deras konstruktiva feed-back.
Min roll
Jag jobbar alltså inte på Skolverket (som det stod i 24-timmarsbloggen) och än så länge (2005-10-15) har Skolverket inte gensvarat på WASP:s utsträckta hand. Förhoppningsvis kommer det att lyssna och ta intryck, men än så länge är Skolverkets reaktion inte känd.
Vad jag inofficiellt kunnat utröna är att i Oktober kommer kursplanerna för ämnet "Informationsteknik" att gå ut på remiss. Under den rubriken kommer också ämnet webbdesign att återfinnas. Alla som vill slå ett slag för webbstandarder, tillgänglighet och separation av design, innehåll och beteende som själva utgångspunkten för att lära sig webbdesign bör vara alerta då.
Helt klart är att jag då kommer översätta remissförslagen till engelska och skicka dem till WASP:s Educational Task Force, för att sedan ge deras svar tillbaka till Skolverket. Just att WASP står bakom svaren hoppas jag skall ge dem mera tyngd än bara en enskild lärares tyckande. Om Skolverket vill samarbeta mer än så är en helt öppen fråga.
Skolverket och standarder
I Fredrik Paulssons blogg finns det en kommentar till mitt arbete och en utläggning om Skolverkets till stor del dåliga förmåga att använda alla slags standarder. Han talar om att "Skolverkets engagemang... verkar inskränka sig till arbetet med gymnasiereformen." Sanningen är alltså den att det inte ännu finns något engagemang alls från dem. Detta är alltså ett försök att knyta kontakten med dem som än så länge inte lett till några synliga resultat.
Skolan och standarder
För att få in webbstandarder i undervisningen måste tre saker ske:
- Kursplanen måste bli tydlig på detta område.
- Läromedlen måste bli bra och tydliga.
- Lärarna måste själva ha kompetensen.
Att påverka kursplanen är alltså bara ett första steg. Men vinner vi det så blir det ofantligt mycket lättare att gå vidare till de två följande.
Kommentarer...
Tyvärr har jag inte haft tid att utveckla något kommentar- eller trackback-system för min egen sajt. Lämna därför kommentarer till mig via kontaktsidan.
Publicerad: 2005-09-17 06:13
Uppdaterad: 2005-09-17 06:13